23948sdkhjf

Elgiganten oplever også problemer med forsyningskæderne: Man skal være ude i god tid

En af de helt store udfordringer for elektronikbranchen og for Elgiganten den kommende tid kommer til at være manglen på komponenter kombineret med leveringsvanskeligheder fra primært Asien. 

Det fortæller adm. direktør Peder Stedal. 

- Det hele er jo lidt en kombination af manglen af nogle underkomponenter og så at en fabrik i Asien pludseligt kan lukke ned. Det kan stoppe mange ting og påvirke varernes supply chains. 

Derfor står Elgiganten selvsagt overfor mulige udfordringer frem mod Black Friday i slutningen af oktober. Og måske også til julehandlen. 

- Den største udfordring lige nu er at sikre, at vores varer kommer til tiden. Vi kan have bestilt noget, uden vi kan være helt sikre på, at det kommer. Så det skaber en ekstra opgave for vores salgs- og indkøbsteams, siger han. 

Svært at spå om sortiment og priser 

Hvad det helt præcist vil have af konsekvenser for handlen og for kunderne, kan han ikke sige. 

- Det er svært at spå om, hvad det kommer til at gøre ved priserne. For eksempel er der jo kæmpe efterspørgsel på Playstation 5 som næsten ikke er til at få, men der er prisen ikke steget, siger han. 

Ligeledes kan han heller ikke på nuværende tidspunkt sige særligt meget om, hvad det kommer til at gøre for sortimentet. 

-Vi har set, at alt fra bærbare computere til hårde hvidevarer som køleskabe kan være svære at få fat i, så lige nu er det svært at sige, hvilke varer, som kan blive udfordrende at skaffe. Der kommer ikke til at være tomme hylder, det garanterer vi, men der kan godt være nogle specifikke varer, som man i en periode ikke kan få. Men der vil vi selvfølgelig altid have nogle alternativer og kunderne kommer derfor ikke til at gå forgæves, understreger Peder Stedal. 

Ude i god tid 

I en situation, som branchen står i lige nu, er det derfor med at være ude i god tid, hvis man vil sikre sig at have de varer, man skal bruge. 

- Vi har forsøgt at være i så god tid som muligt. Vi er for eksempel begyndt på at planlægge julehandlen meget tidligere, end vi plejer, i år, siger Peder Stedal. 

Derudover handler det om fleksibilitet. For man skal være dynamisk og tænke hurtigt, hvis der er nogle varer, der ikke kommer som planlagt. Så må man finde alternativer, så butikkerne har noget at tilbyde vores kunder. 

Men han understreger også, at forbrugerne må tænke længere ud i fremtiden. 

- Vi kan aldrig helt vide, om vi lige pludselig får nogle varer hjem, der ellers havde været forsinket, men det er svært at sige. Omvendt kan der også være varer, vi har nu, der kan blive sværere at få senere. Så mit bedste bud vil være, at man sørger for at være ude i god tid, hvis man har en helt bestemt vare, man vil lægge under juletræet i år, siger Peder Stedal. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156